vragen over VraagApp

Voor vragenstellers
Heb je een vraag over VraagApp? Bekijk hieronder veel gestelde vragen. Zit je vraag er niet tussen? Stuur een e-mail naar info@vraagapp.nl.

VraagApp is beschikbaar voor iOS (iPhone) en Android.
De minimale eisen  zijn iOS 9 of Android 4.1.
Helaas voldoet een klein deel van de telefoons in Nederland daar niet aan.
Het heeft ook onze aandacht gehad.
Zo hebben we er veel tijd in gestopt om te zorgen dat VraagApp werkt op Android 4.1 en hoger (tot 5).
Het was niet mogelijk om VraagApp voor oudere systemen geschikt te maken.
Dat komt omdat VraagApp gebruik maakt van bepaalde software van anderen die niet op oudere versies van iOS of Android werken.
En ook omdat oudere versies zorgen voor veiligheidsrisico’s.

Vragenstellers en vrijwilligers moeten minimaal 16 jaar oud zijn.

Wij doen heel veel om te zorgen dat vrijwilligers jouw vraag zo goed mogelijk beantwoorden.
Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent.
Je kan ons dat altijd laten weten via de app (‘geef je mening’).
Je beslist altijd zelf of je iets doet met het antwoord van de vrijwilliger of niet.

Hier een overzicht hoe we zorgen dat je zo goed mogelijk antwoord krijgt.

Selectie vrijwilligers
Iedereen kan in principe vrijwilliger worden.
Omdat iedereen wel ergens verstand van heeft.
Maar, vrijwilliger kan je alleen worden op uitnodiging.
Zo zorgen we dat bestaande gebruikers van VraagApp zich verantwoordelijk voelen voor nieuwe vrijwilligers.

Instructie vrijwilligers
Als vrijwilligers VraagApp voor de eerste keer installeren, krijgen ze een korte ‘instructie’
We vertellen waar ze op moeten letten en wat niet mag.

Selectie vragen
Vrijwilligers beantwoorden alleen vragen die ze zelf willen beantwoorden.
Zo voorkomen we dat mensen vragen beantwoorden waar ze geen zin in hebben.
Of geen tijd voor hebben.
Of geen verstand van hebben.

Toezicht op de gesprekken
Wij voeren uitgebreide toezicht op de gevoerde gesprekken.
Wil je precies weten hoe?
Bekijk dan ‘Houden jullie ook toezicht op de gesprekken?’

Extra maatregelen
Wij houden toezicht en spreken regelmatig met vragenstellers en vrijwilligers.
Zo weten we wat goed gaat.
Maar ook wat er nog beter moet.
In dat geval kunnen we extra maatregelen nemen.

Ja.
Wij voeren uitgebreide toezicht op de gevoerde gesprekken.
Wij voeren extra toezicht op gesprekken:

  • Waar een foto wordt meegestuurd.
  • Waar een print screen gemaakt wordt (wat niet mag)
  • Waar een van de gebruikers ‘dit is niet oké’ heeft ingedrukt.
  • Die lang duren

Wij verwachten dat iedereen die VraagApp gebruikt aardig is tegen elkaar.
Als dat niet het geval is dan spreken wij gebruikers daar op aan.
Als het nodig is blokkeren wij gebruikers.

Heb je een gesprek met iemand die een grote mond heeft?
Worden er allemaal persoonlijke dingen gevraagd die niet nodig zijn om de vraag te beantwoorden?
Wil iemand je adres weten, of je 06-nummer?

Boven in het scherm waar je het gesprek hebt, is een knop ‘dit is niet oké’.
Als je daar op klikt, gaat er een melding naar Team VraagApp.
Wij bekijken dat gesprek dan heel goed.
Als het nodig is zeggen wij tegen die andere persoon dat hij dat niet meer mag doen.
Wij kunnen ook die andere persoon blokkeren.
Hij kan dan geen vrijwilliger meer zijn.

 

Nee.
Als je een gesprek beëindigd hebt, kan de vrijwilliger geen contact meer met je opnemen.

Nee.
Je vraag wordt beantwoord door een vrijwilliger die het leuk vindt om je vraag te beantwoorden.
En op dat moment tijd heeft.
De kans is dus groot dat je iedere keer een andere vrijwilliger hebt.

Wij vragen zo weinig mogelijk persoonlijke gegevens.
In VraagApp maak je een profiel aan.
Je moet dan je voornaam invullen.
Wij vragen geen achternaam, adres, e-mailadres of geboortedatum.

Je moet ook je 06-nummer invullen.
Dat 06-nummer wordt nooit getoond aan andere gebruikers.
Dus ook niet aan de persoon waar je mee chat.

Je persoonlijke gegevens en antwoorden worden met niemand anders gedeeld.

Wij vragen tijdens de installatie van VraagApp om geen persoonlijke gegevens te delen met de persoon waar je mee chat.

Stap 1: Zorg dat je een (gratis) abonnement krijgt.
Stap 2: Download VraagApp

Klik op het icoontje van VraagApp op het bureaublad van je telefoon, of klik op openen in de App Store / Google Play.

Volg de stappen in de app.

Als een bekende van jou VraagApp gebruikt, kan hij of zij jou uitnodigen.
Je krijgt dan een sms.

Om vragen te kunnen stellen met VraagApp heb je wel een abonnement nodig.
Blijkbaar heb je nog geen abonnement.
Er zijn organisaties waar je gratis een abonnement kan krijgen.
Of je kan het zelf kopen.
Lees meer informatie over het bestellen van abonnementen.

Nee. Je vult alleen je voornaam in.

Bij de meeste telefoons kan je er zo achter komen:
Stap 1: Bel met je toestel het volgende nummer: *149#.
Na een paar seconden krijg je een nummer in beeld dat begint met 31.
Stap 2: Schrijf het nummer op.
Stap 3: Haal ‘31’ weg en vervang dat door een ‘0’. Dat is het 06 nummer van jouw toestel.

Die vier cijfers zijn om te controleren of je niet per ongeluk een fout hebt gemaakt bij het invullen van je 06-nummer.

Je krijgt deze code in een SMS.

Er zijn 6 onderwerpen waar je vragen over kan stellen: huishouden, koken, computer & telefoon, brieven, regels & wetten en openbaar vervoer.

Stap 1: Open VraagApp door op het plaatje van VraagApp te klikken op je telefoon.

Stap 2: Klik op de rode knop waarop staat “Stel een nieuwe vraag”.

Stap 3: Kies een onderwerp waarover jouw vraag gaat. Weet je niet waar jouw vraag thuis hoort? Klik dan op “overig”.

Stap 4: Klik op “volgende”.

Stap 5: Type of spreek je vraag in. Je kan ook een foto toevoegen als jij dat wilt.

Stap 6: Klik weer op “Volgende”.

Stap 7: Als je tevreden bent met je vraag, dan klik je op “Verzenden”.

Nu moet je even wachten tot er een vrijwilliger gevonden is die jouw vraag gaat beantwoorden.

Jouw vraag wordt naar een paar vrijwilligers tegelijk gestuurd.
De eerste vrijwilliger die jouw vraag accepteert komt in een chatgesprek met jou.
Deze vrijwilliger gaat proberen jouw vraag te beantwoorden.

Je mag zoveel vragen stellen als je hebt.

Dat verschilt.
Soms een paar seconden, en soms wat langer.
Je krijgt een melding op je telefoon als een vrijwilliger je vraag accepteert.

Je mag altijd vragen stellen in VraagApp.
Dus ook in de avond en in het weekend.
In de nacht duurt het waarschijnlijk iets langer voordat er een vrijwilliger beschikbaar is.

De vrijwilligers zijn mensen die het leuk vinden om vragen te beantwoorden.
En zo mensen te helpen zoals jij.

Nee.
Andere gebruikers zien alleen jouw voornaam en jouw profielfoto (als je die hebt ingesteld).