vragen over VraagApp

Voor organisaties
Heb je een vraag over VraagApp? Bekijk hieronder veel gestelde vragen. Zit je vraag er niet tussen? Stuur een e-mail naar info@vraagapp.nl.

VraagApp is beschikbaar voor iOS (iPhone) en Android.
De minimale eisen  zijn iOS 9 of Android 4.1.
Helaas voldoet een klein deel van de telefoons in Nederland daar niet aan.
Het heeft ook onze aandacht gehad.
Zo hebben we er veel tijd in gestopt om te zorgen dat VraagApp werkt op Android 4.1 en hoger (tot 5).
Het was niet mogelijk om VraagApp voor oudere systemen geschikt te maken.
Dat komt omdat VraagApp gebruik maakt van bepaalde software van anderen die niet op oudere versies van iOS of Android werken.
En ook omdat oudere versies zorgen voor veiligheidsrisico’s.

Vragenstellers en vrijwilligers moeten minimaal 16 jaar oud zijn.

Wij doen heel veel om te zorgen dat vrijwilligers vragen zo goed mogelijk beantwoorden.
Toch kan het altijd gebeuren dat vragenstellers niet tevreden zijn.
Ze kunnen ons dat laten weten via de app (‘geef je mening’).
Ze beslissen altijd zelf of ze iets doen met het antwoord van de vrijwilliger of niet.

Hier een overzicht hoe we de kwaliteit van de gesprekken bewaken.

Selectie vrijwilligers
Iedereen kan in principe vrijwilliger worden.
Omdat iedereen wel ergens verstand van heeft.
Maar, vrijwilliger kan je alleen worden op uitnodiging.
Zo zorgen we dat bestaande gebruikers van VraagApp zich verantwoordelijk voelen voor nieuwe vrijwilligers.

Instructie vrijwilligers
Als vrijwilligers VraagApp voor de eerste keer installeren, krijgen ze een korte ‘instructie’.
We vertellen waar ze op moeten letten en wat niet mag.

Selectie vragen
Vrijwilligers beantwoorden alleen vragen die ze zelf willen beantwoorden.
Zo voorkomen we dat mensen vragen beantwoorden waar ze geen zin in hebben.
Of geen tijd voor hebben.
Of geen verstand van hebben.

Toezicht op de gesprekken
Wij voeren uitgebreide toezicht op de gevoerde gesprekken.
Wil je precies weten hoe?
Bekijk dan ‘Houden jullie ook toezicht op de gesprekken?’

Extra maatregelen
Wij houden toezicht en spreken regelmatig met vragenstellers en vrijwilligers.
Zo weten we wat goed gaat.
Maar ook wat er nog beter moet.
In dat geval kunnen we extra maatregelen nemen.

Nee, VraagApp stelt geen diagnose, voert geen medische handelingen uit en functioneert alleen met menselijk ingrijpen. Er is dus geen CE-markering nodig voor VraagApp (net zoals dat een buurthuis geen CE-markering nodig heeft).

Nee. VraagApp is verantwoordelijk voor zichzelf. Het is eigen ‘data verantwoordelijke’ in juridische termen. Als organisatie ben je wel verantwoordelijke voor het overdragen van de telefoonnummers van de cliënten/ medewerkers / burgers bij het uitdelen van de abonnementen.
Je moet zeker weten dat je toestemming van de betrokkene hebt om het telefoonnummer door te geven.

Als instelling ben je ook verantwoordelijk voor goede hulp. Als je vindt dat VraagApp bij goede hulp past, dan is het goed om abonnementen uit te delen.

Ja.
Wij voeren uitgebreide toezicht op de gevoerde gesprekken.
Wij voeren extra toezicht op gesprekken:

  • Waar een foto wordt meegestuurd.
  • Waar een print screen gemaakt wordt (wat niet mag)
  • Waar een van de gebruikers ‘dit is niet oké’ heeft ingedrukt.
  • Die lang duren

Wij verwachten dat iedereen die VraagApp gebruikt aardig is tegen elkaar.
Als dat niet het geval is dan spreken wij gebruikers daar op aan.
Als het nodig is blokkeren wij gebruikers.

Om vragen te kunnen stellen is een abonnement nodig.
De kosten daarvan liggen tussen de €12 en €18 per persoon per jaar.
Dit is afhankelijk van wie het koopt en hoeveel er gekocht worden.
Lees meer informatie op de pagina ‘Abonnement bestellen

Als je als organisatie 10 tot 10.000 abonnementen wil kopen voor je cliënten, medewerkers of burgers sluit je een contract af. Abonnementen zijn in principe 1 jaar geldig en kunnen daarna automatisch doorlopen. De procedure voor het verdelen van abonnementen gaat als volgt:

In het kort:

  1. een beheerder van je organisatie wordt aangesteld en autoriseert begeleiders via een webtoepassing om abonnementen uit te kunnen delen.
  2. Begeleiders downloaden VraagApp en selecteren de begeleider-modus.
  3. Begeleiders kunnen via de begeleider-modus eenvoudig abonnementen uitreiken.

De lange versie:

Aanmaken beheer / eenmalig:

  1. De organisatie maakt het mailaccount vraagapp@organisatienaam.nl aan
  2. De organisatie laat Team VraagApp weten dat het mailaccount is aangemaakt.
  3. Team VraagApp voegt de organisatie toe in de admin-omgeving, met het aantal afgenomen abonnementen. Er gaat dan automatisch een mail naar vraagapp@je-instellingsnaam.nl om dat account te activeren.
  4. De beheerder klikt op de link in die mail, maakt een wachtwoord aan en kan dan inloggen op https://beheer.vraagapp.nl

Begeleider autoriseren

  1. Zorg dat de beheerder naam, 06-nummer en e-mailadres ontvangt van de begeleider.
  2. De beheerder voegt die gegevens toe aan zijn beheer-omgeving. Er gaat automatisch een sms naar het ingevoerde 06-nummer van de begeleider dat hij/zij geautoriseerd is om abonnementen van VraagApp uit te delen. En dat hij/zij nu VraagApp kan downloaden (met link).
  3. De begeleider download VraagApp, selecteert dat hij begeleider is, voert zijn/haar 06 in. Het nummer wordt herkend als zijnde van de betreffende organisatie.

Abonnement uitdelen

  1. Begeleider voegt vanuit zijn begeleider-modus in VraagApp 06-nummers toe van cliënt die een abonnement wil. Er gaat automatisch een sms naar het ingevoerde 06-nummer van de cliënt dat hij/zij een abonnement van VraagApp heeft. En dat hij/zij nu VraagApp kan downloaden (met link).
  2. De cliënt download VraagApp, selecteert dat hij vragen wil stellen, voert zijn/haar 06 in. Het nummer wordt herkend als zijnde een abonnement van de betreffende organisatie.

Client kan direct zijn eerste vraag stellen.

Er zijn 2 manieren.

  1. Bij kleine aantallen (tot maximaal 10) kan je abonnementen online bestellen. Zorg dat je de 06-nummers paraat hebt van de mensen voor wie het is voordat je de abonnementen koopt..
  2. Bij grote aantallen (van 10 tot 10.000) sluit je een contract af. De abonnementen worden dan verdeeld via begeleiders. Neem voor meer informatie contact op met ons.