vragen over VraagApp

Voor organisaties
Heb je een vraag over VraagApp? Bekijk hieronder veel gestelde vragen. Zit je vraag er niet tussen? Stuur een e-mail naar info@vraagapp.nl.

VraagApp is een eenvoudige app voor op je smartphone.
In deze app kan je je alledaagse vragen intypen of inspreken.
Denk aan het huishouden, openbaar vervoer, koken, computers & telefoon, ingewikkelde brieven of regels & wetten.
De vraag komt binnen bij vijf vrijwilligers tegelijk.
De eerste vrijwilliger die tijd, zin en verstand van het onderwerp heeft, beantwoordt de vraag.
Je kunt VraagApp downloaden in de App Store en in Google Play.
Dat is helemaal gratis!

De app vraagt om een groepscode. Die groepscode staat op ons reclamemateriaal: 3 cijfers in een rood cirkeltje. Heb je die code niet gezien, of weet je hem niet meer? Dan hoef je niets in te vullen. Je kunt gewoon verder gaan.

VraagApp is beschikbaar voor iOS (iPhone) en Android.
De minimale eisen zijn iOS 10 of Android 5.1.
Het is niet mogelijk om VraagApp voor oudere systemen geschikt te maken.
Dat komt omdat VraagApp gebruik maakt van bepaalde software die niet op oudere versies van iOS of Android werken.
En ook omdat oudere versies zorgen voor veiligheidsrisico’s.

Vragenstellers en vrijwilligers moeten minimaal 16 jaar oud zijn.

Wij doen heel veel om te zorgen dat vrijwilligers vragen zo goed mogelijk beantwoorden.
Toch kan het altijd gebeuren dat vragenstellers niet tevreden zijn.
Ze kunnen ons dat laten weten via de app (‘geef je mening’).
Ze beslissen altijd zelf of ze iets doen met het antwoord van de vrijwilliger of niet.

Hier een overzicht hoe we de kwaliteit van de gesprekken bewaken.

Selectie vrijwilligers
Iedereen kan in principe vrijwilliger worden.
Omdat iedereen wel ergens verstand van heeft.
Maar, vrijwilliger kan je alleen worden op uitnodiging.
Zo zorgen we dat bestaande gebruikers van VraagApp zich verantwoordelijk voelen voor nieuwe vrijwilligers.

Instructie vrijwilligers
Als vrijwilligers VraagApp voor de eerste keer installeren, krijgen ze een korte ‘instructie’.
We vertellen waar ze op moeten letten en wat niet mag.

Selectie vragen
Vrijwilligers beantwoorden alleen vragen die ze zelf willen beantwoorden.
Zo voorkomen we dat mensen vragen beantwoorden waar ze geen zin in hebben.
Of geen tijd voor hebben.
Of geen verstand van hebben.

Toezicht op de gesprekken
Wij voeren uitgebreide toezicht op de gevoerde gesprekken.
Wil je precies weten hoe?
Bekijk dan ‘Houden jullie ook toezicht op de gesprekken?’

Extra maatregelen
Wij houden toezicht en spreken regelmatig met vragenstellers en vrijwilligers.
Zo weten we wat goed gaat.
Maar ook wat er nog beter moet.
In dat geval kunnen we extra maatregelen nemen.

Nee, VraagApp stelt geen diagnose, voert geen medische handelingen uit en functioneert alleen met menselijk ingrijpen. Er is dus geen CE-markering nodig voor VraagApp (net zoals dat een buurthuis geen CE-markering nodig heeft).

Ja.
Wij voeren uitgebreide toezicht op de gevoerde gesprekken.
Wij delen met niemand wat er in de gesprekken wordt gezegd.
Wij voeren extra toezicht op gesprekken:

  • Waar een foto wordt meegestuurd.
  • Waar een print screen gemaakt wordt (wat niet mag)
  • Waar een van de gebruikers ‘dit is niet oké’ heeft ingedrukt.
  • Die lang duren

Wij verwachten dat iedereen die VraagApp gebruikt aardig is tegen elkaar.
Als dat niet het geval is dan spreken wij gebruikers daar op aan.
Als het nodig is blokkeren wij gebruikers.