tips voor begeleiders
Je wil je cliënten ondersteunen in hun weg naar meer zelfstandigheid. En jij wil meer tijd voor vragen die echt jouw expertise nodig hebben. Met VraagApp kunnen je cliënten hun dagelijkse vragen vanaf nu stellen aan vrijwilligers. Met deze app en een steuntje in de rug van jou gaat dat het snelst.
We snappen dat je druk bent. Daarom hebben we wat praktische tips voor je die naar verwachting in beperkte tijd een groot verschil maken.
Introductie VraagApp
- Bekijk samen met je cliënt het filmpje ‘Waarom VraagApp?’ op deze pagina of youtube
- Bekijk samen met je cliënt het filmpje ‘Wat is VraagApp?’ op deze pagina of youtube
- Bekijk samen met je cliënt de voorbeeldgesprekken op deze pagina of in jouw app.
- Bekijk samen met je cliënt de ervaringsverhalen van andere vragenstellers.
- Denk samen na over eerdere situaties waarbij je cliënt praktische vragen had. Denk aan situaties zoals:
- Begeleider of familielid was niet beschikbaar/had geen tijd. Tijdelijk of in het weekend/door vakantie.
- Begeleider of familielid had niet voldoende kennis over het onderwerp.
- De vragensteller had een vraag die hij niet durfde te stellen aan een begeleider of familielid.
- Geef aan dat er al veel meer mensen gebruik maken van VraagApp. (De exacte aantallen staan op de homepage. De cijfers staan direct bovenaan in het paarse vlak.)
Gebruik VraagApp
- Download samen VraagApp uit de App Store / Google Play (zie logo’s op deze pagina).
- Zorg dat VraagApp op het thuisscherm van de telefoon van je cliënt staat, het liefst naast andere veelgebruikte apps zoals WhatsApp.
- Laat je cliënt minimaal één keer per week een vraag bedenken die hij vervolgens gaat stellen in VraagApp. Het liefst een echte vraag, anders een oefenvraag.
- Benadruk dat VraagApp altijd beschikbaar is, ook in de avond en het weekend, of als jij op vakantie bent.
- Benadruk dat vrijwilligers alleen een vraag accepteren als ze het leuk vinden om die vraag te beantwoorden en als ze tijd hebben. Dus als ze je helpen, komt het hen altijd goed uit.
VraagApp wordt routine
- Als je een afspraak hebt met je cliënt:
- Inventariseer op het begin van het gesprek wat hij wil bespreken. Als daar een VraagApp-achtige vraag tussen zit, stel dan voor om die eerst te stellen in de app en als er op het eind van het gesprek nog geen antwoord is, jij pas zelf antwoord geeft op de vraag.
- Vraag of hij sinds jullie vorige afspraak VraagApp gebruikt heeft. Bespreek ook waarom wel/niet.
- Blijf verwijzen naar VraagApp wanneer je vragen krijgt die ook in VraagApp gesteld zouden kunnen worden.
- Neem VraagApp als link op in je eigen e-mail handtekening: voor een snel antwoord op alledaagse vragen.
- Gebruik je WhatsApp in het contact met cliënten? Verwijs in je status naar VraagApp.
- Ga je op vakantie? Als je een auto-reply instelt, verwijs dan naar VraagApp voor als ze een alledaagse vraag hebben.
- Vind (samen) VraagApp leuk op Facebook zodat je cliënt af en toe leuke ervaringsverhalen en tips voorbij ziet komen.
VraagApp maakt zelfstandiger
- Benoem successen. Zijn er situaties die nu minder stress opleveren of activiteiten die je cliënt nu aandurft met minder of zelfs zonder hulp van jou of anderen? Waren er momenten waarop jullie samen meer tijd hadden om over belangrijkere of leukere dingen te praten door VraagApp? Bespreek en prijs deze.
- Bedenk samen nieuwe uitdagingen die je cliënt met VraagApp kan aangaan. Gebruik VraagApp bijvoorbeeld bij het oefenen met het openbaar vervoer, of als ondersteuning bij leren koken. Bedenk experimenten rondom deze uitdagingen. Bijvoorbeeld: Kies samen een plek uit waar je cliënt naartoe gaat met het openbaar vervoer. Zoals het huis van een vriend(in) of het winkelcentrum. Of ga iets koken wat nog niet eerder gemaakt is. Bespreek hoe de vrijwilligers van VraagApp kunnen helpen. Welke vraag ga je stellen in de app? Wanneer? Maak er een avontuur van!
Heb je n.a.v. het gebruik van VraagApp door jou en je cliënten vragen, klachten of tips? We horen ze heel graag. Mail ze ons op info@vraagapp.nl.