Blog 5, week 2: Over testen en testers

Blog 5, week 2: Over testen en testers

Deze week stond in het teken van het bouwen van de website met achtergrondinformatie over VraagApp, het maken van explanations, een herhaalde oproep voor een ‘rechterhand’ voor mij (reageren kan tot zondag) en het werven van testers.

Lean start-up

Testen zie ik als kern van de lean start-up methodiek die we hanteren. Testen doen we niet alleen bij het product zelf, maar ook bij het werven van testers. Ik zoek 36 mensen met een lichte verstandelijke beperking die het concept van VraagApp willen testen met een WhatsApp achtig product. En 36 flexwilligers. Mijn natuurlijke neiging zou zijn om vooraf uitgebreide informatie te geven over waarom VraagApp is ontwikkeld en voorbeelden te geven waar het voor bedoeld is, en waarvoor niet. Maar dan beïnvloeden we al direct de testers. En weten we niet wat het natuurlijke gedrag van de gebruikers zou zijn. We kiezen er om die reden voor om de informatie vooraf zo minimaal mogelijk te houden. Dat is de enige manier om er achter te komen of mensen VraagApp (massaal) gaan gebruiken voor zorgvragen, appeltaart recepten of zomaar een praatje. Iets waar ik soms bang voor ben. Of dat deze zorg ongegrond is. En als tijdens het testen blijkt dat bepaalde dingen onduidelijk zijn, of ongewenst, dan kunnen we altijd proberen dat bij te sturen.

Ik heb elk van de 6 participerende instellingen gevraagd om 6 mensen met een lichte verstandelijke beperking te werven. Daarvoor gebruik ik 2 verschillende wervingsteksten. Zo staat in de ene uitnodigingstekst ‘snel antwoord’ prominent, terwijl het woord ‘snel’ in de andere ontbreekt. Ook proberen we te achterhalen of we beter kunnen spreken over ‘alledaagse vragen’, ‘dagelijkse vragen’, of gewoon ‘vragen’.

Hypotheses

Het concept van VraagApp is gebaseerd op een aantal hypotheses. Zowel ten aanzien van het huidige probleem, als de oplossing die wij bieden. De hypotheses ten aanzien van het probleem hebben we naar onze mening in het voortraject al uitgebreid onderzocht. Nu wordt het tijd voor de hypotheses rond onze oplossing.

  • Een aantal vragen waar we door middel van testen antwoord op willen hebben, zijn:
  • Welke type vragen worden in meer of mindere mate gesteld en zijn die vragen ook geschikt om via een app te stellen?
  • Hoeveel inhoudelijke kennis heeft een meedenker nodig om een vraag goed te kunnen beantwoorden? ?
  • Hoeveel context van de vragensteller is nodig om een vraag goed te kunnen beantwoorden?
  • Wat voor communicatievormen gebruiken vragenstellers bij voorkeur? Tikken, inspreken, foto, video, (video)bellen?
  • Hoe belangrijk is snelheid bij het beantwoorden van vragen?
  • Hoe belangrijk vinden vragenstellers en meedenkers het dat de ander (niet) anoniem is?
  • Welke rol speelt vraagverlegenheid en hoe kunnen we dat indien aanwezig, wegnemen?
  • En bij bijna alle bovenstaande vragen is het ook nog relevant om te onderzoeken of dat per type vraag verschilt.

Binnen 2 weken hopen we hier mee te beginnen.

Tenslotte nog 1 van de 2 geschreven oproepen om als vrijwilliger tester te worden. Doe je zelf mee? Of ken jij iemand die dit leuk vindt?

Flexibel vrijwilligerswerk via je smartphone? Meld je aan als tester!

Je wilt graag vrijwilligerswerk doen maar je hebt weinig tijd. En je wilt zelf bepalen op welke tijden je helpt. Dat kan!

Steeds meer mensen vinden de samenleving complex. Bijvoorbeeld mensen met een lichte verstandelijke beperking. VraagApp wordt een smartphone app waarmee die mensen alledaagse vragen kunnen stellen aan vrijwilligers. Jij bepaalt welke vraag je wel of niet beantwoord.

Voor het ontwikkelen van de app hebben we vrijwilligers nodig die het leuk vinden het concept te testen door vragen te beantwoorden. Daarnaast wordt één per week gevraagd feedback te geven op de werking van de app.

Zou je mee willen doen? Het kost ongeveer één uur per week.

Geef je gegevens door via mail/sms/telefoon:

Frank Schalken
frank@vraagapp.nl
06-43541970

door |17 maart 2017|