Nu de financiering rond is om Vraagapp te gaan ontwikkelen en aanbieden ben ik met spoed op zoek naar een rechterhand voor mijn sociale onderneming. Iemand die de komende maanden verantwoordelijk is voor het werven, begeleiden en ondervragen van testers. Uitkomsten deelt met het ontwikkelteam. Die de voorlichting door ervaringsdeskundigen coördineert. En die na de lancering kan doorgroeien naar de rol van communitymanager, spil in de dagelijkse uitvoering.
Een gave functie toch? Hoeveel reacties zou ik daarop ontvangen? Enkele tientallen dacht ik vooraf. Toch heb ik maar 1 reactie ontvangen. Eén. Hoe kan dat, vraag ik me af en jij hopelijk met mij. Daarom eerst wat achtergrond over de functie en wijze van werving. Laat ik me daarbij focussen op mogelijke oorzaken:
- De functie is in eerste instantie voor slechts 2 dagen in de week. Hoeveel dagen het per week is over 8 maanden is nog niet duidelijk (afhankelijk van extra inkomsten). Zou die onzekerheid mensen tegenhouden?
- De beloning is laag, namelijk minimumloon, omdat onze inkomsten nog beperkt zijn. Willen mensen bij hun eigen start-up misschien wel tegen een minimumloon werken, maar niet als het een idee is van iemand anders?
- Ik vroeg kandidaten hun motivatie in een filmpje te verwoorden, is dat een te hoge drempel voor deze functie?
- De functie draagt de naam van ‘coördinator’. Hebben starters op de arbeidsmarkt niets met dat woord? Heb jij een betere naam?
- Werving vond plaats via mijn netwerk op linkedin, twitter en via partners als Impct Hub en Starts4communities. Had ik andere kanalen moeten kiezen?
Of schort er iets anders aan de vacaturetekst?
Wat denk jij waar het aan gelegen heeft? En heb je een verbetersuggestie?
En uiteraard kan je me ook helpen met het doorzetten van de vacature (die ik ondertussen al iets aangepast hebt..)