beveiligingsmaatregelen

De veiligheid van de vragenstellers en vrijwilligers heeft bij ons alle aandacht.
Wij doen veel om te voorkomen dat ze in situaties komen die ze niet prettig vinden.
Of dat hun persoonlijke gegevens bekend worden bij anderen.
VraagApp heeft daarom diverse maatregelen genomen om

  • ongewenst gedrag te voorkomen
  • ongewenst gedrag vast te stellen
  • in te grijpen bij ongewenst gedrag

Hieronder vind je een overzicht van de maatregelen.
Voor iedereen die nog meer details wil weten over onze beveiliging is er een Toelichting beschikbaar.

Profiel

Mensen kunnen alleen vrijwilliger worden als ze uitgenodigd zijn door een bestaande gebruiker.
Zo zorgen we met elkaar dat alleen mensen met goede bedoelingen vrijwilliger worden.
Wij vragen zo weinig mogelijk persoonlijke gegevens aan vragenstellers en vrijwilligers.
In VraagApp maak je een profiel aan.
Je moet dan je voornaam invullen.
Wij vragen geen achternaam, adres, e-mailadres of geboortedatum.
Je moet ook je 06 nummer invullen.
Dat 06 nummer wordt nooit getoond aan andere gebruikers.
Dus ook niet aan de persoon waar je mee chat.
Je persoonlijke gegevens en antwoorden worden met niemand anders gedeeld.
Wij vragen tijdens de installatie van VraagApp aan gebruikers om geen persoonlijke gegevens te delen met de persoon waar ze mee chatten.

Vragen stellen en beantwoorden

Een vrijwilliger kan nooit zelf contact opnemen met een vragensteller.
Een vragensteller kan nooit zelf kiezen door welke vrijwilliger hij geholpen wordt.
Als je een vraag stelt kan je ook een foto meesturen.
Die foto is alleen te zien door de vrijwilliger die je vraag accepteert.
Die foto wordt niet opgeslagen in de bibliotheek op de telefoon van de vrijwilliger.
Alle andere vrijwilligers zien die foto niet.
Vrijwilligers mogen geen print screen maken van de chat.
Bij android-toestellen is het maken van een print screen onmogelijk gemaakt.
Als een vrijwilliger met een iphone een print screen maakt, krijgt hij het verzoek die te verwijderen.
Gebruikers kunnen in de app aangeven als ze een gesprek niet oké vinden gaan.
Ze kunnen zo ook eenvoudig het gesprek stoppen.
Als iemand tijdens een chat toch een telefoonnummer of e-mailadres deelt krijgt hij als herinnering een waarschuwing te zien.
Als een chat is afgelopen kunnen vragensteller en vrijwilliger niet meer contact met elkaar opnemen.

Toezicht

Wij voeren uitgebreide toezicht op de gevoerde gesprekken.
Wij voeren extra toezicht op gesprekken:

  • Waar een foto wordt meegestuurd.
  • Waar een print screen gemaakt wordt.
  • Waar een van de gebruikers ‘dit is niet oké’ heeft ingedrukt.
  • Die lang duren

Wij verwachten dat iedereen die VraagApp gebruikt aardig is tegen elkaar.
Als dat niet het geval is dan spreken wij gebruikers daar op aan.
Als het nodig is blokkeren wij gebruikers.

Techniek

VraagApp doet veel om VraagApp te beveiligen.
We nemen maatregelen tegen inbraak in de computers van VraagApp.
We nemen ook maatregelen om te zorgen dat niemand mee kan kijken als je open WiFi gebruikt.
VraagApp kijkt ook de hele tijd of alles nog goed is met de app.
Voor een aantal onderdelen van VraagApp maken we gebruik van diensten van andere organisaties.
Die organisaties mogen de informatie die ze daardoor krijgen niet zelf gebruiken.

Bewaren van je gegevens, vragen en antwoorden

Vraagapp bewaart gegevens niet langer dan nodig is.
We bewaren gesprekken 3 maanden zodat we tijd hebben om te kijken of er iets mis was met het gesprek.
Ook willen we terug kunnen kijken als er iets mis was.
Daarna wissen we het gesprek.
Als er iets mis was, dan bewaren we het gesprek een half jaar.
Als je je account verwijdert, bewaren we de gesprekken nog 2 weken.