Joan Jonkers, directeur van AtHomeFirst: “Als AtHomeFirst vinden wij het belangrijk dat cliënten zelfredzaam kunnen worden zonder hiervoor altijd een beroep te hoeven doen op hun begeleider. VraagApp past daar heel goed bij. Het is een heel eenvoudige app om te gebruiken. Voor cliënten is het fijn dat als ze een praktische vraag hebben ze snel antwoord hebben en niet hoeven te wachten tot ze hun begeleider weer zien. En het zorgt er ook voor dat er meer tijd is voor persoonlijk contact als de begeleider langs komt.”
Frank Schalken, directeur van VraagApp: “Ik ben blij dat een vooruitstrevende organisatie als AtHomeFirst voor VraagApp heeft gekozen. Voor onze 500 vrijwilligers is het waardevol dat ze nu ook mensen in Noord-Nederland kunnen ondersteunen om zelfstandiger te kunnen leven.”
Een geselecteerd aantal cliënten van AtHomeFirst kunnen via hun begeleider een gratis abonnement krijgen op VraagApp. Daarmee kunnen ze vragen stellen over praktische onderwerpen zoals het huishouden, openbaar vervoer, een ingewikkelde brief of regels & wetten. De vraag kan worden ingesproken of ingetypt. Een vraag komt binnen bij vijf vrijwilligers tegelijk, ergens in het land. De eerste vrijwilliger die tijd, zin en verstand van zaken heeft, beantwoordt de vraag. Uit onderzoek blijkt dat vragenstellers zeer tevreden zijn met de antwoorden, en minder stress en meer zelfstandigheid ervaren.
VraagApp won diverse prijzen waaronder de Dutch Interactive Award (‘beste online community’), de Digi Omarmprijs (‘beste online initiatief om armoede te bestrijden’) en is verkozen tot één van de 100 meest innovatieve bedrijven van Nederland. De Verenigde Naties nomineerden VraagApp voor de World Summit Awards (beste online initiatief voor inclusie en empowerment).