voor begeleiders van ASVZ

Achtergrondinformatie

Waarom VraagApp?
Wat is VraagApp?
VraagApp voor begeleiders
Als begeleider aan de slag
Veel gestelde vragen door begeleiders

Aan de slag

1. Zorg dat je geautoriseerd wordt door een mail te sturen naar vraagapp@asvz.nl met je naam, afdeling en 06 nummer van je werktelefoon.
2. Zodra je een sms krijgt dat je geautoriseerd bent ga je naar de App Store (iPhone) of Google Play (Android) en download je VraagApp.
3. Open VraagApp, selecteer ‘ik ben begeleider’ en doorloop de stappen.
4. Ga in het menu naar ‘Vragenstellers uitnodigen’ en voer het 06 nummer van je cliënten in.

In het huidige contract zijn de abonnementen geldig tot en met 31 maart 2020.

Stuur een mail met je gegevens naar vraagapp@asvz.nl en het aantal flyers dat je nodig hebt.

Voor alle cliënten die een smartphone hebben.

VraagApp is voor alle soorten praktische vragen. Momenteel zijn er zeven categorieën: koken, brieven, huishouden, computer & telefoon, openbaar vervoer, regels & wetten en ‘overig’. VraagApp is niet bedoeld voor medische vragen.

De vrijwilligers zijn mensen die graag andere mensen helpen. Vrijwilligers beantwoorden vragen als ze tijd, kennis en zin hebben. Vrijwilliger worden kan alleen op uitnodiging van een vragensteller, een andere vrijwilliger, of Team VraagApp.

Tips voor begeleiders

Cliënten ondersteunen in hun weg naar meer zelfstandigheid. En zelf meer tijd overhouden voor vragen die echt jouw expertise nodig hebben. VraagApp helpt. Met een gratis abonnement en een steuntje in de rug help jij je cliënten snel op weg. Zie hieronder een paar tips van ervaringsdeskundigen bij het introduceren van VraagApp.

  • Benadruk dat VraagApp anoniem is. Gebruikers zien alleen elkaars gebruikersnaam. Een profielfoto is alleen zichtbaar als de gebruiker dat heeft ingesteld. Gebruikers zien nooit elkaars telefoonnummer, locatie of andere persoonlijke informatie.
  • Benadruk dat VraagApp altijd beschikbaar is, ook in de avond en het weekend, of als jij op vakantie bent.
  • Denk samen na over lastige situaties waarbij VraagApp een oplossing had kunnen zijn.
  • Ondersteun bij het installeren van VraagApp op de telefoon van je cliënt en stel altijd een proefvraag.
  • Als de vragensteller jou een praktische vraag stelt (via WhatsApp), die geschikt is voor VraagApp, moedig hem dan aan om de vraag aan de vrijwilligers in VraagApp te stellen.

Ervaringsverhalen

“Ik hoef mijn moeder nu niet meer om hulp te vragen”

Peggy – vragensteller

“Ik vind het erg tof als een cliënt zelf iets oplost met VraagApp”

Ellen – begeleider

“Ik vind het leuk om mensen te helpen maar ik heb er niet altijd tijd voor”

Leonie – vrijwilliger